Sweco melder seg inn i Skift og signerer grønnvaskingsplakaten

– Skift har vist at de er handlingsorientert og skaper forpliktelser blant medlemsbedriftene, sier administrerende direktør Grete Apelund i Sweco Norge.

Del:

– Skift har vist at de er handlingsorientert og skaper forpliktelser blant medlemsbedriftene, sier administrerende direktør Grete Aspelund i Sweco Norge, som nå har meldt Sweco inn i Skift og samtidig slengt seg på i kampen mot villedende markedsføring ved å signere grønnvaskingsplakaten

Sweco er Europas ledende rådgivende ingeniørselskap, har 17 500 medarbeidere og gjennomfører prosjekter i 70 land over hele verden. Administrerende direktør i Skift, Bjørn Kjærand Haugland, er ikke i tvil om at selskapet har mye å tilføre til nettverket som jobber for at Norge skal nå sine klimamål i 2030. 

– I byggebransjen er man nødt til å tenke langsiktig, fordi prosjekter tar lang tid. Samtidig jobber man med infrastruktur som skal brukes i mange tiår. Akkurat nå jobber Sweco med alt fra Sykehus, T-banelinjer og nye bydeler, prosjekter som vil ha en stor innvirkning både på sitt nærmiljø og Norges innsats for å nå våre mål for utslippskutt og mer sirkulære verdikjeder, sier Haugland. 

Bygg står i dag for om lag 40 prosent av verdens totale utslipp.

– At store aktører som Sweco setter seg tydelige mål, og viser veien inn i fremtidens byggebransje, er dermed utrolig viktig, konkluderer Haugland. 

Aspelund er tydelig på at målsettingen med medlemskapet er å bidra til å skape endring i egen bedrift, bransje og i næringslivet som helhet. 

– Klimaendringene representerer den største trusselen og endringen for samfunnet vårt, og næringslivet vil ha en stor rolle i dette arbeidet. For Sweco er Skift et naturlig sted å samarbeide og skape en forskjell, sier Aspelund.