Sjekkliste for sosial bærekraft

Hvordan styrke arbeidet med sosial bærekraft i egen virksomhet og i leverandørkjeden?

Veileder for innkjøpsledere

Norske virksomheter er lovpålagt å redegjøre for hvordan de ivaretar menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold – både i egen organisasjon og hos leverandører. Samtidig er den sosiale dimensjonen av bærekraft under press: globalt møter mangfold og inkludering økende motstand, og i Norge risikerer verdibasert arbeid å havne i skyggen av mer målbare miljø- og økonomimål.

Sosial bærekraft handler om å sikre rettferdige arbeidsvilkår, beskytte menneskerettigheter og fremme inkludering – slik at alle får mulighet til å delta og bidra i samfunnet.

For å støtte dette arbeidet har Skifts fagnettverk for innkjøpsledere utviklet en praktisk sjekkliste som hjelper virksomheter å styrke sosial bærekraft – både internt og i samarbeid med leverandører.

Les mer om nettverket for innkjøpsledere

Sjekkliste for sosial bærekraft

Gå foran som et godt eksempel og jobb for kontinuerlig forbedring av eget arbeid med sosial bærekraft for å kunne støtte og inspirere dine leverandører. Vær også åpen om egne utfordringer og hvordan disse er planlagt løst.

Dersom din virksomhet ikke har jobbet aktivt med sosial bærekraft tidligere, kan du følge fire konkrete steg:

1) Kartlegg virksomhetens nåværende praksis

2) Sett klare mål, definer tiltak og forankre disse hos sentrale funksjoner i organisasjonen

3) Søk veiledning og støtte

4) Følg opp og evaluer

Dersom din virksomhet ønsker ekstern støtte, finnes det bl.a. ulike sertifiseringer for sosialt ansvar.

En bedrift bør fokusere på flere områder innen sosial bærekraft, inkludert arbeidsmiljø og like muligheter, samfunnsansvar og menneskerettigheter. Det er viktig å skape et inkluderende arbeidsmiljø, fremme like muligheter, og ivareta ansattes helse og sikkerhet. I tillegg bør bedriften vurdere sin påvirkning på lokalsamfunnet og bidra til positiv påvirkning lokalt, og i verdikjeden.

Trykk her for forslag til spesifikke fokusområder.

Inkluder arbeidet som en del av arbeidsprosessene til selskapet; eksempelvis skal ikke etterlevelsen av åpenhetsloven kun være en rapporteringsøvelse en gang i året.

Jobb risikobasert/spendbasert; prioriter hvilken del av din virksomhet og leverandørbase som utgjør størst risiko og der du har mest mulighet til å påvirke, og fokuser på denne delen.

Ha tydelige retningslinjer. Sikre at leverandørene har egne retningslinjer for menneskerettigheter, arbeidsforhold, likestilling og mangfold – som er kjent i hele organisasjonen. F.eks. har DFØ har maler som kan brukes som utgangspunkt for å utarbeide egne retningslinjer.

Følg opp leverandører med dialog. Hjelp leverandørkjeden til å bli bedre, krev dokumentasjon og utfør kontroll/revisjoner. Ikke belast leverandører unødvendig; fokuser på arbeid og krav som leder til en reell forbedring og/eller oppfyller et lovkrav.

Kommuniser åpent om hvordan ditt selskap jobber med sosial bærekraft (se pkt 3 i denne veilederen for hvilke temaer du kan kommunisere rundt).

Ikke skriv på overordnet nivå at selskapet skal jobbe mer styrke arbeidet med sosial bærekraft, uten å samtidig forklare og dokumentere hva det har gjort, eller skal gjøres. Vær konkret – dette vil også skape bedre/større resultater. Trykk her for eksempel på overordnet vs. konkret og dokumentert tilnærming.

Kommuniser både internt og eksternt.

Alle bedrifter bør ha etiske retningslinjer og rutiner for varsling og håndtering av brudd på menneskerettigheter, både internt og i verdikjeden.

Sosial bærekraft er ikke et mål, men en prosess. Jobb systematisk for å forbedre innsatsen over tid, og del erfaringer.

Hvorfor er sosial bærekraft viktig?

En sosialt bærekraftig virksomhet er ikke bare etisk forsvarlig, men kan også gi flere fordeler:

Redusere risiko:

Arbeid med sosial bærekraft i leverandørkjeden kan redusere risikoen for korrupsjon, bestikkelser og annen økonomisk kriminalitet i leverandørkjeden, noe som beskytter virksomheten mot rettslige sanksjoner, omdømmeskade og økonomiske tap.

Økt motivasjon og engasjement:

Gode arbeidsforhold og et inkluderende miljø kan øke de ansattes motivasjon og engasjement.

Tilgang på talent:

Virksomheter som satser på mangfold og inkludering kan lettere tiltrekke seg og beholde dyktige medarbeidere.

Innovasjon og vekst:

Et mangfoldig miljø kan bidra til økt innovasjon og nytenkning.

Bedre omdømme:

Kunder og samarbeidspartnere verdsetter virksomheter som tar samfunnsansvar.

    Prinsippene er utarbeidet av

    Learn More
    Learn More
    Learn More
    Learn More