Flokk melder seg inn i Skift

Flokk er Europas ledende spesialist på møbler til arbeidsplassen. Nå vil de vise andre at det er mulig å drive en sterk bærekraftsagenda med lønnsom vekst.

Del:

Flokk er Europas ledende spesialist på møbler til arbeidsplassen. Nå vil de vise andre at det er mulig å drive en sterk bærekraftsagenda med lønnsom vekst.

– Vi er veldig glade for å få Flokk med i Skiftnettverket. Flokk er Europas ledende spesialist innenfor møbler til arbeids- og møteplassen og står bla bak produksjonen av den kjente norske merkevaren HÅG som vi alle har et forhold til. Alle produkter blir designet og fremstilt med tanke på de skal ha en minimal påvirkning på miljøet, og samtidig ha en lang levetid. Flokk er en produksjonsbedrift som representerer et nytt og viktig perspektiv inn i Skiftnettverket, sier Bjørn Kjærand Haugeland, administrerende direktør i Skift.

Flokk har lenge hevdet at næringslivsledere må være flinkere og modigere til å stikke ut hodet med miljøarbeidet som gjøres, og ikke minst målene man setter seg.

– Vi mener det er viktig å eksponere våre egne initiativ og ambisjoner, for så å inspirere og påvirke andres. I Skift ser vi akkurat det initiativet, her kan vi dele kunnskap, inspirere hverandre gjensidig og stå sammen utad i det offentlige ordskiftet om hva som skal til for å realisere det grønne skiftet fort nok. Samt gjøre det til et konkurransefortrinn, forteller Lars Ivar Røiri, administrerende direktør i Flokk.

Vi mener det er viktig å eksponere våre egne initiativ og ambisjoner, for så å inspirere og påvirke andres.


Kjernen av bedriften

For Flokk er det viktig å lage produkter som er gode i bruk, tidløst estetiske, som har lang levetid og enkle å reparere når det trengs.

– Folk må ønske å beholde dem lenge og kunne beholde dem lenge. Ideelt sett, bør barna våre krangle om hvem som skal arve produktene vi har laget når vi dør. Men det er altfor enkelt å la innsatsen slutte der, sier Christian Lodgaard, Senior Vice President i Flokk.

Allerede i 1993 etablerte Flokk økodesign-kriterier. De skjønte tidlig at at slaget sto ved tegnebrettet, når nye produkter skulle utvikles. For 2020 satte de seg et mål om 800 tonn resirkulert plast i produksjon, og har totalt mer enn 60 % resirkulert innhold i de siste produktene de har lansert.

– Det som gir størst og mest umiddelbar effekt for en bedrift som vår, er bruk av mest mulig resirkulert materiale i produksjon. Det gir lavest mulig klimafotavtrykk og adresserer samtidig avfallsproblemet knyttet til plast, forteller Lodgaard, – dette er helt i kjernen av det vi gjør. Begge tallene skal videre opp, så klimafotavtrykket kommer videre ned.

Forplikter seg

Som medlem av Skift ønsker Flokk å vise at de forplikter seg til det grønne skiftet og gi tyngde til budskap om hvordan det grønne skiftet kan navigeres.

– Vi vil tydelig stikke ut hodet med målene våre fremover. Vi ønsker å vise at det er mulig å drive en svært kraftfull bærekraftsagenda, med lønnsom vekst, også innen produksjon av ferdigvarer i Norge. Selv i et internasjonalt og konkurranseutsatt marked. Denne linjen som vi har ligget på en stund akter vi å fortsette, bare enda sterkere, avslutter Lars Ivar Røiri.