TaktSkiftet i praksis: Jakten på de riktige klimatiltakene
Stort engasjement og politisk trøkk preget Skiftmøtet, da nærmere 60 næringslivsaktører trente på å gi 2-minutters pitcher. Skift arbeider med TaktSkiftet, en helhetlig omstillingsplan for Norge, og møtet gav mange gode innspill på hvordan næringsliv og myndigheter kan samarbeide bedre for å skru opp takten og forbedre samspillet i omstillingen av Norge.

Bård Vegar Solhjell. Foto: Skift
Onsdag 7. mai samlet Skift sine medlemmer til vårens Skiftmøte hos PwC sitt Experience Center i Oslo. Nær 60 representanter blant Skift-medlemmene møtte opp for å diskutere hvordan norsk næringsliv kan være en sterkere drivkraft i klimaomstillingen – og hvordan vi som fellesskap kan få større politisk gjennomslag.
Politisk innsikt fra Bård Vegar Solhjell
Et av høydepunktene på møtet var samtalen med tidligere miljøvernminister, Bård Vegar Solhjell. Han ga innsiktsfulle perspektiver på hvordan næringslivet – og særlig Skift-nettverket – kan bli mer effektive i å påvirke politiske prosesser i omstillingen av Norge. Solhjell har også skrevet flere bøker, blant annet Jakta på makta, som handler om råd for effektiv politisk påvirkning.
Solhjell understreket viktigheten av tydelige budskap, å være en positiv og løsningsorientert medspiller og alliansebygging for å oppnå gjennomslag i en kompleks politisk virkelighet.
– Ha en god strategi for hvordan du skal få gjennom budskapet, ikke klag men fokuser på det man kan oppnå ved gjennomføring av forslaget, sa Solhjell.

Hanne Løvstad, leder for bærekraft i PwC Norge.

Frode Hvattum, strategisk rådgiver i Skift.

Leif Arne Jensen, administrerende direktør i PwC Norge.

Kamila Isak Mahamoud, rådgiver, politikk og medlem i Skift.
Trening på korte politiske budskap
Leif Arne Jensen, administrerende direktør i PwC, snakket om viktigheten av godt lederskap i kjølvannet av de store megatrendene verden ser i dag, inkludert klimakrisen. Deretter tok Hanne Løvstad, leder for bærekraft i PwC, scenen med et engasjerende innlegg om hvordan næringslivet møter det grønne skiftet – og hva som kreves for å lykkes fremover.
Inspirert av innleggene fikk de frammøtte medlemmene selv prøve seg i rollen som politiske påvirkere. I små grupper arbeidet de med å formulere og fremføre korte to-minutters pitcher med tydelige anbefalinger til beslutningstakere.
Denne øvelsen satte søkelyset på hvor viktig det er å gjøre bærekraftsbudskap forståelige og overbevisende – også for de som ikke nødvendigvis har faglig bakgrunn fra klima- og næringslivsfeltet.




Gjennom gruppearbeidet fikk deltakerne jobbe konkret med hvordan næringslivet kan ta ansvar i klimaomstillingen. I temabaserte grupper diskuterte de hvilke klimatiltak de planlegger i egne virksomheter, hvilke barrierer som bremser gjennomføringen i dag, og hvilke virkemidler og rammevilkår som må på plass for å realisere ambisjonene.
Målet var å samle konkrete erfaringer og forslag som treffer på tvers av sektorer. Det ble tydelig at mange i nettverket ser potensial for større samlet påvirkning dersom budskapene samkjøres og formidles i fellesskap.
Innspillene fra gruppeoppgavene tas med i Skifts videre arbeid med Taktsskiftet og vårt daglige arbeid med å få til en rask, fornuftig og god overgang til et lavutslippssamfunn.