Null- og lavutslipp luftfart innen 2050
Omstillingen til null- og lavutslippsluftfart står høyt på Avinors strategiske agenda. Vårt ansvar er å tilrettelegge infrastrukturen for luftfarten på våre 43 lufthavner. Vi jobber både for å redusere Avinors egne utslipp, men vi skal også være en pådriver for omstilling av bransjen som helhet.
Skal vi klare å gjøre luftfarten utslippsfri, er vi nødt til å jobbe sammen. Derfor har vi i Avinor gått sammen med Widerøe, SAS, Norwegian, NHO Luftfart og LO og om en tydelig ambisjon: Norsk luftfart skal være fossilfri innen 2050. Det betyr at flyene må over på fossilfrie drivstoff, slik som bærekraftig flydrivstoff (SAF), elektrisitet og hydrogen.
Målet er ambisiøst, og krever betydelige investeringer og endringer i hele luftfartens verdikjede, samt effektive virkemidler fra myndighetene. Dette arbeidet er allerede godt i gang, og 2024 har brakt flere betydelige fremskritt på veien mot en bærekraftig luftfart.
Elektriske fly innen rekkevidde
Tidligere i år satte regjeringen av 1 milliard kroner i Nasjonal transportplan for å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart. Det er viktige midler for å få til overgangen til nye typer fly, teknologi, verdikjeder og forretningsmodeller.
Samme år inngikk Avinor og Luftfartstilsynet en avtale om å gjøre Norge til en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfartøy, hvor nye teknologi skal testes og demonstreres.
Innen elektriske fly begynner teknologien allerede å bli moden. Etter planen skal det første elektrifiserte flyet skal være i rutedrift i 2028.
Tidlig pådriver for hydrogendrevne fly
Hydrogendrevne fly ligger noe lenger bak i løypa, og krever mer forskning og testing før de kan nå markedet. Likevel var det i november 2023 nesten 40 nye prosjekter i Norge som planlegger hydrogen som sluttprodukt.
Norge og Sverige er godt posisjonert for å være en tidlig pådriver for introduksjonen av hydrogendrevne fly. Det er en av grunnene til at Avinor tidligere i år signerte en samarbeidsavtale med Airbus for å utvikle infrastruktur for hydrogen på norske og svenske flyplasser.
Airbus ligger i front på utviklingen av hydrogendrevne fly, og planlegger å ha sitt første hydrogendrevne fly i drift i 2035. Det vil bli et betydelig fremskritt for utslippsfri flyging.
Kan bli den mest naturvennlige transportformen
I disse dager ser vi også introduksjonen av passasjerdroner og hybridfly, som sammen med el- og hydrogendrevne fly vil markere en ny æra for bærekraftig luftfart. Med disse nye teknologiene vil klimaavtrykket fra luftfarten reduseres kraftig, og dermed bidra til langt mer miljøvennlige flyreiser.
Når luftfarten har lykkes med fossilfri omstilling, har den alle muligheter til også å være den mest naturvennlige transportformen. Luftfart krever få naturinngrep: Fra 800 meter til 3 kilometer rullebane er nok til å komme seg rundt i Norge og videre ut i verden. Rullebanene er allerede bygget, det vil si at det ikke er behov for å bygge ned ytterligere natur i fremtiden.
Dette er bare noen konkrete eksempler på hvordan bransjen jobber sammen. Lykkes vi med dette, vil luftfarten være fossilfri innen 2050.
Avinor, september 2024